Op gebied van veiligheid besparen wij nooit:

° Wanneer wij nieuwe cars bestellen worden deze altijd uitgerust met de laatste nieuwe snufjes op gebied van veiligheid, zoals een ART (die automatisch afremt wanneer het voertuig te dicht bij een voorligger komt), spoorassistent, ESP een elektronisch stabiliteitsprogramma,  een automatisch blussysteem.

° Een AlcoLock (die verhindert de car of bus niet kunnen starten, als de chauffeur gedronken zou hebben)

° Wij vervangen remmen eerder te vroeg, dan te laat. 

° Banden worden telkens uitgelijnd zodat die gelijkmatig slijten en geen gevaarlijke gladde plekken krijgen. Wij rijden ook met all season banden, die optimaal presteren in het Belgische wisselvallige weer.

° Onze chauffeurs rusten ook altijd uit in een éénpersoonskamer in een hotel.
Onze chauffeurs slapen niet in tweepersoonskamers, de slaapcabine van de bus of jeugdherberg.

Personeels- & Veiligheidsbeleid

° Opleiding

Elk beroepschauffeur in het segment rijbewijs D dient te voldoen aan de vakbekwaamheid code 95. Dit is een verplichte opleiding die door de werkgever wordt georganiseerd. In samenwerking met het sociaal fonds.

Om de 5 jaar dient deze vakbekwaamheid vernieuwd te worden door een nieuwe opleiding van 35 uren, uitgedrukt in punten. Elke dagopleiding duurt 7 uren of punten. De chauffeur dient 3 verschillende thema’s te volgen om de opleiding erkend te laten worden. Alsook is er een praktische opleiding, genaamd de ‘eco-drive’.  De erkenning van de opleiding gebeurd door het FCBO.

De federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer reikt de officiële getuigschriften per voldane opleidingsdag uit. En laat deze registreren bij de gemeentebesturen.

Op de platform ‘propass.be’ kan de beroepschauffeur een overzicht raadplegen naar zijn gevolgde opleidingen code 95.  De chauffeurs in het leerlingenvervoer krijgen een specifiek opleidingsonderwerp aangeboden die het leerlingenvervoer onder de loep neemt.

Een drugs- en alcoholbeleid

Wij hanteren een absolute nultolerantie tegenover drugs- & alcohol.

Onze chauffeurs moeten in elk voertuig van de firma een ademtest ondergaan door middel van een alcoholslot, voordat ze een wagen kunnen starten.
Er heerst een ongelofelijk taboe over alcoholgebruik bij professionele chauffeurs, het komt niet vaak voor, maar het bestaat. Door middel van het alcoholslot hebben wij absoluut garantie dat er een chauffeur achter het stuur van onze car zit die geen alcoholische dranken genuttigd heeft.  

In ons arbeidscontract- & reglement werd ook de CAO n°100 opgenomen, of de beleidsverklaring alcohol & drugs. Hierin werd eveneens opgenomen dat de directie willekeurig of gerichte drugstesten kan afnemen.